Madonna z Dzieciątkiem na lwie

Przez blisko 4 miesiące w 2016 roku trwały prace nad wykonaniem wiernej kopii figury Madonny z Dzieciątkiem na lwie wraz z cyfrową rekonstrukcją drobnych ubytków oraz przywróceniem pierwotnego wyglądu polichromii. Najpierw w maju 2016 roku figura została zeskanowana w 3D w Muzeum Archidiecezjalnym w Gnieźnie. Następnie cyfrowy model 3D został poddany drobnym poprawkom, polegającym głównie na cyfrowej rekonstrukcji ubytków. W czerwcu kopia została wydrukowana w 3D w technologii FDM w tworzywie o nazwie Woodfill, którego 70% stanowią wióry drewna. W sierpniu kopia uzyskała polichromię jak najbardziej zbliżoną do pierwotnego wyglądu oryginalnej figury. Polichormię wykonał Joachim Nowacki z Pracowni Konserwatorskiej w Osiecznej. Kopia prawdopodobnie stanie w przyszłości w miejscu, z którego pochodzi oryginał, czyli w kościele św. Mikołaja w Powidzu. Madonna z Dzieciątkiem na lwie to rzeźba gotycka drewniana z 3 ćwierci XIV wieku.

Drewniane rzeźby stojącej na lwie Matki Boskiej z małym Jezusem na ręku należą do najbardziej finezyjnych dzieł gotyku. Ten sposób prezentacji Marii jako Królowej Niebios rozprzestrzenił się w całej Europie Środkowej, szczególnie zaś w miastach Śląska i Pomorza. Do dziś niewyjaśnione pochodzenie motywu powoduje, że temat od dziesięcioleci pozostaje aktualny w badaniach historyków sztuki. Według niektórych z nich, powstanie dzieł należy wiązać z praskim dworem cesarza Karola IV i sztuką, która rozkwitła na nim w połowie XIV wieku.

PK