97.jpg98.jpg99.jpg95.jpg96.jpg

AKTUALNOŚCI

Digitalizacja, skanowanie, modelowanie i wizualizacja 3D obiektów 
Rzeźby wykonane z mistrzowską precyzją, bogactwo wnętrz pałaców, urzekające misternymi detalami ołtarze kościołów – aby móc w pełni docenić ich niezwykłe piękne, to zobaczyć je na żywo. Zdjęcie to płaskie odbicie, medium pośredniczące w obcowaniu z przedmiotami. W tej obiegowej opinii kryje się sporo prawdy. Jeszcze 10 lat temu, jeśli chcieliśmy dokładnie obejrzeć zabytkowy obiekt, musieliśmy zrobić to osobiście. Oczywiście nic do końca nie zastąpi osobistego obcowania z dziełami sztuki. Personalny kontakt z zabytkiem nierzadko potrafią zaburzyć tłumy zwiedzających, złe wyeksponowanie muzealium, złe światło. W jeszcze większym stopniu te niedogodności mogą pozbawić wyjątkowego doświadczenia badacza, który musi dokładnie przeanalizować, opisać i zinwentaryzować obiekt.

Rozwój technologii przyniósł jednak rozwiązanie tych problemów, a jest nim digitalizacja. Wykorzystanie tej nowoczesnej metody pozwala w łatwy sposób przenieść do wirtualnego trójwymiarowego świata dowolny obiekt istniejący realnie. Nasza firma od 2010 roku świadczy profesjonale usługi digitalizacji 2D i 3D oraz modelowania 3D, drukowania 3D, frezowania CNC i tworzenia wielu pochodnych tego produktów jak np. wirtualne muzea na bazie panoram 360 stopni oraz gry Virtual Reality i filmy interaktywne. Skanowanie rzeźb, pomników, zbiorów muzealnych oraz archiwaliów to nasza specjalność. Prowadzimy prace z użyciem nieinwazyjnych urządzeń, które gwarantują pełne bezpieczeństwo digitalizowanych muzealiów. Nie ograniczamy się jedynie do pojedynczych przedmiotów. Dla naszych klientów – do których należą zarówno instytucje państwowe jak firmy prywatne – realizowaliśmy zlecenia na skanowanie 3D budynków. Modele otrzymywane za pomocą laserowego skanowania 3D charakteryzują się wyjątkową szczegółowością i zapewniają badaczom pełen zestaw informacji o obiekcie. Pakiet naszych usług uzupełnia tworzenie bogatych danych inwentaryzacyjnych dla architektów, projektantów, konserwatorów, inwestorów.

147.jpg

Madonna z Dzieciątkiem na lwie


Przez blisko 4 miesiące w 2016 roku trwały prace nad wykonaniem wiernej kopii figury Madonny z Dzieciątkiem na lwie wraz z cyfrową rekonstrukcją drobnych ubytków oraz przywróceniem pierwotnego wyglądu polichromii. Najpierw w maju 2016 roku figura została zeskanowana w 3D w Muzeum Archidiecezjalnym w Gnieźnie. Następnie cyfrowy model 3D został poddany drobnym poprawkom, polegającym głównie na cyfrowej rekonstrukcji ubytków. W czerwcu kopia została wydrukowana w 3D w technologii FDM w tworzywie o nazwie Woodfill, którego 70% stanowią wióry drewna. W sierpniu kopia uzyskała polichromię jak najbardziej zbliżoną do pierwotnego wyglądu oryginalnej figury. Polichormię wykonał Joachim Nowacki z Pracowni Konserwatorskiej w Osiecznej. Kopia prawdopodobnie stanie w przyszłości w miejscu, z którego pochodzi oryginał, czyli w kościele św. Mikołaja w Powidzu. Madonna z Dzieciątkiem na lwie to rzeźba gotycka drewniana z 3 ćwierci XIV wieku.

Drewniane rzeźby stojącej na lwie Matki Boskiej z małym Jezusem na ręku należą do najbardziej finezyjnych dzieł gotyku. Ten sposób prezentacji Marii jako Królowej Niebios rozprzestrzenił się w całej Europie Środkowej, szczególnie zaś w miastach Śląska i Pomorza. Do dziś niewyjaśnione pochodzenie motywu powoduje, że temat od dziesięcioleci pozostaje aktualny w badaniach historyków sztuki. Według niektórych z nich, powstanie dzieł należy wiązać z praskim dworem cesarza Karola IV i sztuką, która rozkwitła na nim w połowie XIV wieku.

PK

 

Wszelkie prawa zastrzeżone dla © 2017 S3D

S3D

tel. 507 600 872

biuro@s3d.com.pl