97.jpg96.jpg95.jpg99.jpg98.jpg

digitalizacja w muzeach

Specjalizujemy się w digitalizacji muzeów. W ramach naszych usług oferujemy skanowanie  zbiorów muzealnych w technologii 3D. W procesie digitalizacji muzealiów wykorzystujemy szeroki zestaw różnorodnych metod. Realizujemy skanowanie 3D światłem strukturalnym LED białym i niebieskim obiektów, zabytków i rzeźb. Wykorzystujemy ponadto fotografię obrotową 360 stopni, fotografię sferyczną oraz fotografię wysokiej rozdzielczości. Zajmujemy się także foto skanowaniem 2D zbiorów muzealnych. Zapraszamy do współpracy wszystkie muzea. Nasze ceny zawsze dostosowujemy do możliwości finansowych instytucji. Na zlecenie naszych klientów prowadzimy także inwentaryzację cyfrową muzealiów.

Wycenę usługi digitalizacji dla każdego muzeum przygotowujemy indywidualnie. Na wycenę mają wpływ:
- wielkość i rodzaj zbiorów zaplanowanych do digitalizacji,
- wybór ścieżki digitalizacyjnej,
- stała współpraca.
Wycenę zawsze staramy się dostosować do możliwości finansowych instytucji kultury.

 

Muzeum Prowincji Ojców Bernardynów w Leżajsku


W lipcu 2014 roku w ciągu jednego dnia przeprowadziliśmy skanowanie 3D wnętrz Bazyliki Ojców Bernardynów w Leżajsku. Pomiar 3D odbywał się w kolorze w 32 punktach, a jego efektem była chmura składająca się z 40 mln punktów. Pozyskana chmura punktów stanowiła podstawę pod modelowanie 3D zarówno zabytkowych organów, jak i eksponatów Muzeum Prowincji Ojców Bernardynów. Zeskanowane przez nas organy leżajskie stanowią integralną część XVII-wiecznego wyposażenia Bazyliki Ojców Bernardynów w Leżajsku. Organy leżajskie składają się z trzech osobno funkcjonujących instrumentów, wyposażonych w odrębne stoły gry i klawiatury pedałowe. Tworzą sekcje odpowiadające trzem nawom świątyni, z których środkowa - posiada 40 głosów (3 manuały i pedał), południowa - 21 głosów (2 manuały i pedał) i północna - 13 głosów (manuał i pedał). Organy główne mają w ten sposób 15 m wysokości i 7,5 szerokości - jednak kompozycja architektoniczna prospektu łączy je nierozerwalnie również z dwoma sąsiednimi instrumentami w nawach bocznych, tworząc jeden monumentalny zespół organowy, na którym - jedynym w świecie - może grać 3 organistów równocześnie. Do dziś pracują w oparciu o trakturę mechaniczną. Poszczególne elementy prospektów ujmuje chór muzyczny, który swą rozpiętością odpowiada całej szerokości korpusu nawowego.
Budowę instrumentu rozpoczęto przed 1680 roku, a ukończono w 1683 roku. Rozbudowa poszczególnych elementów prospektu trwała z przerwami do 1723 roku. Przy wykonywaniu konstrukcji zaangażowani byli: Stanisław Studziński z Przeworska i Jan Głowiński z Krakowa. Wirtuozi i muzykolodzy podziwiają w leżajskich organach osobliwe, barokowe brzmienie, znane dziś dzięki rekonstrukcji instrumentu, przeprowadzonej w latach 1965-1968 przez Roberta Polcyna z Poznania. Historycy sztuki interesują się oprawą snycerską poszczególnych struktur. Przebogata ikonografia posiadała istotną rolę czynnika kształtującego odczucia estetyczne i świadomość religijną wiernych. Była ważnym nośnikiem skonkretyzowanych plastycznie prawd wiary i treści dotyczących historii bernardynów, adresowanych do ludzi wszystkich stanów społecznych. Zlokalizowana w obrębie obiektu o wyjątkowych walorach wizualnych i dźwiękowych, przemawia do pielgrzyma w trakcie jego pobytu wewnątrz świątyni.
Organy w Bazylice Ojców Bernardynów w Leżajsku powstały dzięki fundacji rodziny Potockich. Są one dzisiaj jednym z najznamienitszych i najstarszych obiektów tego typu na świecie, bezcennym zabytkiem sztuki i pomnikiem kultury narodowej. We wnętrzu Bazyliki organizowane są rokrocznie koncerty w ramach Festiwali Muzyki w Łańcucie, od 1992 roku w sezonie letnim również w ramach Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej i Kameralnej. Przybywają tu gościnnie zespoły muzyczne, orkiestry, chóry i wirtuozi z różnych miejsc kraju i świata.

Tu obejrzysz efekt naszej pracy, czyli eksponaty w 3D z Muzeum Prowincji Ojców Bernardynów w Leżajsku:

www.bernardynilezajsk.pl/multimedia/sala-3d/

Żródło: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, Związek Kompozytorów Polskich, styczeń 2002, aktualizacja: grudzień 2010.
PK

Wszelkie prawa zastrzeżone dla © 2018 S3D

S3D

tel. 507 600 872

biuro@s3d.com.pl